Władze odmawiają inwestycji w planowane ongiś trolejbusy

W Świnoujściu, mieście o unikalnej lokalizacji na wyspach Uznam i Wolin, komunikacja miejska zawsze była kluczowym elementem codziennego życia mieszkańców oraz odwiedzających turystów. Adam Fularz z portalu Wieczorna.pl przypomniał lokalnym władzom o archiwalnym projekcie dotyczącym potencjalnego wprowadzenia trolejbusów, które mogłyby stanowić alternatywę dla tradycyjnych autobusów i promów, a także poprawić efektywność oraz ekologiczny charakter transportu miejskiego.

Kontekst i Historia

Świnoujście przez dekady rozwijało się jako ważny port i uzdrowisko, co skutkowało dynamicznym rozwojem komunikacji miejskiej. W latach 70. XX wieku, w odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe związane z otwarciem granic dla ruchu bezwizowego z NRD oraz intensyfikacją ruchu turystycznego, powstały propozycje rozbudowy sieci komunikacyjnej, w tym wprowadzenia trolejbusów jako bardziej ekologicznej formy transportu. Planowano, że nowe linie trolejbusowe połączą kluczowe punkty miasta i regionu, a także będą komplementarne do funkcjonujących już linii autobusowych i przepraw promowych.

Propozycja na Trolejbusy

Projekt, opracowany przez Biuro Studiów i Projektów Rozwoju Przestrzennego Województwa ze Szczecina, sugerował, że trolejbusy będą korzystnym rozwiązaniem ze względu na ich wydajność, ekologiczny charakter i ekonomię eksploatacji. Przewidywano, że trolejbusy mogą stanowić alternatywę dla autobusów spalinowych, zwłaszcza w kontekście rosnących wymogów ochrony środowiska oraz oszczędności energetycznych. Trakcja trolejbusowa miałaby być rozwijana etapami, z możliwością integracji z istniejącym systemem przepraw promowych.

Reakcja Władz

Mimo pozytywnych aspektów projektu, współczesne władze miasta Świnoujście nie planują w najbliższej przyszłości uruchamiania linii trolejbusowych. Jak podkreślił rzecznik prezydenta miasta, obecnie skupiają się na rozwijaniu sieci autobusowej, która już skutecznie obsługuje potrzeby transportowe mieszkańców i turystów. Oznacza to, że choć pomysł trolejbusów był rozważany w przeszłości, obecnie nie jest on priorytetem dla miasta.

Wnioski i Perspektywy

Debata na temat trolejbusów w Świnoujściu pokazuje dylematy wielu miast stojących przed wyborem między inwestycjami w nowe technologie a kontynuacją rozwijania już istniejących rozwiązań transportowych. Trolejbusy, jako środek transportu niskoemisyjnego, mogłyby znacznie przyczynić się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia hałasu w mieście. Niemniej jednak, realizacja takiego projektu wymaga znacznych inwestycji początkowych oraz przemyślanej strategii integracji z istniejącym systemem transportowym.

Propozycja trolejbusów w Świnoujściu pozostaje ważnym tematem do przemyślenia w kontekście długoterminowego planowania transportu miejskiego, szczególnie w obliczu zmieniających się norm środowiskowych i rosnącego nacisku na zrównoważony rozwój.


opr.SztucznyCzat

W 1978 roku Świnoujście obsługiwane było następującymi liniami:

● linia 1 o długości 4 km na trasie Kapitanat Portu, Władysława IV, Armii Czerwonej, Plac Wolności, Boh. Stalingradu, Słowackiego, Moniuszki, Grottgera, Bursztynowa, Graniczna, osiedle Posejdon,
● linia 2 o długości 4,1 km na trasie Kapitanat Portu, Władysława IV, Armii Czerwonej, Plac Wolności, Grunwaldzka, Wilków Morskich, Kołłątaja, Gdańska, Toruńska, Szkolna, Wielkopolska,
● linia 3 o długości 6,3 km na trasie Kapitanat Portu, Władysława IV, Armii Czerwonej, Plac Wolności, Grunwaldzka, Wilków Morskich, Kołłątaja, Poznańska, Szkolna, Wielkopolska, Mazowiecka, Krzywa, Wydrzany,
● linia 4 o długości 3,4 km na trasie Wielkopolska, Gdańska, Matejki, Chopina, Słowackiego, Prusa,
● linia 5 o długości 10,3 km na trasie Dworzec kolejowy PKP, Okólna, droga E 14, Ludzi Morza, Ognica, Karsibór,
● linia 6 o długości 3,9 km na trasie Kapitanat Portu, Władysława IV, Armii Czerwonej, Plac Wolności, Żymierskiego, Wojska Polskiego, przejście graniczne,
● linia 7 o długości 8,8 km na trasie Dworzec kolejowy PKP, droga E 14, Przytór, Łunowo,
● linia 8 o długości 16 km na trasie Dworzec kolejowy PKP, Ludzi Morza, droga E 14, Przytór, Łunowo, Niepodległości, Kolejowa, Dworzec PKP Międzyzdroje,
● w porze nocnej zachodnia dzielnica Świnoujścia obsługiwana była linią „N” o długości 6,5 km na trasie Władysława IV, Armii Czerwonej, Plac Wolności, Boh. Stalingradu, Słowackiego, Moniuszki, Grottgera, Leśna, Beniowskiego, Graniczna, Grottgera, Moniuszki, Wojska Polskiego, Matejki, Kołłątaja, Gdańska, Toruńska, Szkolna, Wielkopolska. Omawianą sieć autobusową eksploatowała WPKM O/Świnoujście a na trenie NRD przedsiębiorstwo komunikacyjne VEB Ostseetrans Ahlbeck.

Ze względu na specyficzny charakter Świnoujścia, miasta położonego na dwu brzegach Świny, komunikacja składa się z dwu systemów:

● sieci linii autobusowych,
● połączenia promami pasażerskimi i pasażersko samochodowymi.

Promy odsługiwane były prze Żeglugę Szczecińską. Linie te miały ogółem około 40 km obsługiwane 18 autobusami, zaś po stronie niemieckiej /NRD/ miejscowości Ahlbeck, Heringsdorf, Bansin miały w tamtym okresie tylko 1 linię autobusową, uzupełnianą w szczycie połączeniem bisowym.

Linia AH odjeżdżała z przejścia granicznego do dworca kolejowego Heringsdorf o długości 4,5 km. Obsługiwana była dwoma autobusami, a linia AH bis odjeżdżała też z przejścia granicznego do Ahlbecku - Linden Strasse, jej długość wynosiła 2,9 km. Wspomniane linie jeździły jako całodzienne z wyraźnym wskazaniem na duże obciążenie linii z przejścia granicznego.

System komunikacji w badanym obszarze uznano za skromny, co szczególnie odnosiło się do okresu letniego, kiedy potrzeby przewozowe były o wiele większe niż w pozostałym czasie. Aby zabezpieczyć wzmożone przewozy w Świnoujściu przerzucano autobusy ze Szczecina.

Tabor autobusowy w Świnoujściu składał się z pojazdów typu Autosan i Jelcz Mex, był bardzo wyeksploatowany i wymagał pilnej wymiany. Miasto posiadało prowizoryczne zaplecze techniczne przy ulicy Kołłątaja w zachodniej części miasta. Po stronie niemieckiej eksploatowane były autobusy marki „Ikarus”, a zaplecze techniczne znajdowało się w Ahlbecku.

z archiwum red.

Komentarze

Popularne posty